2022-03-31 11:30Pressmeddelande

Åtta lägenheter i ny servicebostad

Eva-Lotta Pamp (M) har klippt bandet framför huvudentrén. Eva-Lotta Pamp (M) har klippt bandet framför huvudentrén.

I dag invigdes en helt nybyggd servicebostad på Lapplandsgatan. Åtta nya lägenheter står klara och målgruppen är unga vuxna med intellektuella funktionshinder.

– Det känns verkligen roligt att få tillgång till helt nya lokaler, säger Åsa Wallin, chef på avdelningen för funktionsstöd på vård- och omsorgsförvaltningen.

Det är Alingsåshem som på uppdrag av Alingsås kommun byggt två helt nya byggnader på totalt 650 kvadratmeter. Utöver de åtta servicelägenheterna med egna ingångar finns även gemensamhetsytor,  ett gemensamt kök, personalutrymmen samt förråd med cykelställ.

— Att alla lägenheter fått en egen liten uteplats och att utemiljöerna blev så trevliga gör mycket för upplevelsen och trivseln, säger Ronia Spiik, projektledare på Alingsåshem.

Åsa Wallin berättar att behovet av den här typen av lägenheter funnits.

– Känns jättebra att kunna öppna en ny enhet med åtta platser i ett nytt och fräscht boende. Lägenheterna är anpassade efter brukarnas funktionsnedsättning och sex personer kommer att flytta in redan inom ett par veckor. Och innan sommaren kommer det vara helt fullt, säger Åsa Wallin.

På torsdagen invigdes den nya servicebostaden med bandklippning samt enklare mat och dryck. Representanter från Alingsåshem, Alingsås kommun och entreprenören Brixly var på plats och berättade om projektet som nu står klart.

Vård- och omsorgsnämndens ordförande Eva-Lotta Pamp (M) höll ett tal och klippte bandet med hjälp av Alingsåshems vd Mikael Dolietis, som också han delgav besökarna sin bild av projektet. Från Alingsås kommun talade förvaltningschef Anita Hedström samt utvecklingsledare Kerstin Frisk innan åhörarna fick kliva in på en rundvandring i de nya lokalerna.

Om Alingsås kommun

Alingsås är staden med den mysiga stadskärnan, de kullerstensbelagda innergårdarna och de historiska träbyggnaderna. Här har du nära till både naturen, de många sjöarna och de många möjligheter som Göteborgsregionen har att erbjuda. Alingsås är med sitt attraktiva läge under kraftig tillväxt men har ändå lyckats behålla sin genuina, historiska karaktär. I Alingsås kommun jobbar nästan 4000 medarbetare för att varje dag ge god samhällsservice till invånare, besökare, företag och föreningar. I kommunens vision för 2040 är Alingsås Västsveriges vackraste kulturstad i en levande bygd. Genom nytänkande, engagemang och tillgänglighet skapas livskvalitet för alla.

Eva-Lotta Pamp
Ordförande Vård- och omsorgsnämnden (M)
Eva-Lotta Pamp