2020-04-28 08:01Pressmeddelande

Återbrukstältet påverkas av coronakrisen

På återvinningscentralen i Bälinge finns Återbrukstältet där besökare kan lämna saker de inte längre vill ha men som bedöms för fina för att kasseras. Men nu stängs tältet en tid på grund av coronakrisen.

Kommunen samarbetar med PMU Vinden, Myrorna och Björkå Emmaus som alla kommer och hämtar de begagnade sakerna och tar dem till nya ägare. Men även den här processen påverkas av coronakrisen. Kundflödet till second hand-butikerna har minskat drastiskt och kommunens samarbetspartners har precis som många andra företag varit tvungna att permittera personal. Det betyder i förlängningen att Återbrukstältet i Bälinge inte kan tömmas med någon större frekvens.

– Det ses som en tillfällig paus men det är givetvis svårt att veta hur länge det här ska hålla i sig, säger kommunens kretsloppschef John Eriksson, som berättar att Återbrukstältet nu är stängt.

– Vi kan tyvärr inte ta emot mer saker i nuläget vilket är tråkigt eftersom vi är inne i den period på året när människor vårstädar och skänker som mest. Men vi följer utvecklingen och så snart vi har möjlighet öppnar vi återigen för att kunna ta emot fina begagnade saker. Det är en väldigt bra service så den vill vi absolut fortsätta med när den här situationen är över.

Om Alingsås kommun

Alingsås är staden med den mysiga stadskärnan, de kullerstensbelagda innergårdarna och de historiska träbyggnaderna. Allt ackompanjerat av en doft av nybakt; Alingsås är ju trots allt känd som Kaféstaden och är en av Sveriges kafétätaste städer. Här har du nära till naturen, de många sjöarna och storstaden Göteborg, endast fem mil bort. Alingsås är med sitt attraktiva läge under kraftig tillväxt men har ändå lyckats behålla sin genuina, historiska karaktär. När höstmörkret sänker sig lyses staden upp av Lights in Alingsås, norra Europas största arrangemang för experimentell ljussättning av offentliga platser.