2021-04-23 07:38Pressmeddelande

Antilangningskampanj inför kommande riskhelger

Under våren återkommer antilangningskampanjen Tänk Om. Målgruppen är tonårsföräldrar, och Alingsås kommun är en del av kampanjen tillsammans med Polismyndigheten, Systembolaget och Länsstyrelsen i Västra Götaland.

Sedan ett antal år är Alingsås kommun engagerad i ett kampanjarbete med insatser mot langning av alkohol till minderåriga. Detta är en viktig del av det ordinarie drogförebyggande arbetet och görs av flera olika aktörer som Polismyndigheten, Länsstyrelsen och Systembolaget.

Vårens kampanj Tänk Om riktar sig till målgruppen tonårsföräldrar och tyngdpunkten ligger på de så kallade riskhelgerna som Valborg, skolavslutning och midsommar.

Budskapet är i stora drag att en tidig alkohol- eller tobaksdebut inte bara är skadligt för barn och ungas mentala och fysiska utveckling, utan även innebär en ökad risk att utveckla ett missbruk av alkohol och andra droger.

Kampanjens fokus, liksom det drogförebyggande arbetet överlag, handlar alltså om att skjuta upp och i bästa fall förhindra debuten för alkohol och tobak. Detta åstadkommer man enligt samstämmig forskning bland annat genom att varje år i samband med riskhelger upprepa detta viktiga budskap till tonårsföräldrar, som i sin tur kan inta ett mer restriktivt förhållningssätt gentemot alkohol och tobak till sina tonårsbarn.

Läs mer om kampanjen på tänkom.nu.

Om Alingsås kommun

Alingsås är staden med den mysiga stadskärnan, de kullerstensbelagda innergårdarna och de historiska träbyggnaderna. Här har du nära till både naturen, de många sjöarna och de många möjligheter som Göteborgsregionen har att erbjuda. Alingsås är med sitt attraktiva läge under kraftig tillväxt men har ändå lyckats behålla sin genuina, historiska karaktär. I Alingsås kommun jobbar nästan 4000 medarbetare för att varje dag ge god samhällsservice till invånare, besökare, företag och föreningar. I kommunens vision för 2040 är Alingsås Västsveriges vackraste kulturstad i en levande bygd. Genom nytänkande, engagemang och tillgänglighet skapas livskvalitet för alla.