2023-01-18 12:48Pressmeddelande

Alingsås säger ja till skolrobot

Skolroboten AV1 står på en skolbänk i ett klassrum. Skolrobot AV1

Barn- och ungdomsnämnden i Alingsås kommun meddelade idag att man beslutat att införa skolrobot för att underlätta skolgången för de elever som saknar möjlighet att närvara på plats i klassrummet. En skolrobot placeras på elevens plats i klassrummet och gör det möjligt att delta på lektionerna på distans, där eleven både ser, hör och kan tala med lärare och klasskamrater.

- Vi är glada över att kunna erbjuda våra elever som är frånvarande på grund av långvarig sjukdom möjligheten att delta i undervisningen på det här sättet, säger förvaltningschef Helena Balte.

Skolrobot AV1 kan erbjudas elever som har lång frånvaro på grund av sjukdom och kanske spenderar långa tider på sjukhus och i hemmet. Den kompletterar övrig undervisning som eleven får och ger möjlighet att vara med i sammanhanget tillsammans med sin skolklass.

- Det här beslutet handlar om medmänsklighet, säger Thomas Thim (M), nytillträdd ordförande i barn- och ungdomsnämnden. Vi vill erbjuda våra elever de bästa förutsättningarna för att lyckas och denna robot är en viktig del av det.

Under den gångna hösten har barn- och ungdomsförvaltningens tjänstepersoner arbetat för att införande av skolorobot ska kunna göras i enlighet med alla lagar och regler, inte minst kring dataskydd och integritet.

- Förvaltningens personal har gjort en oerhört genomarbetad och grundlig undersökning som innebär att vi kan känna oss trygga i att detta är helt rätt beslut, fortsätter Thomas Thim.

- Det är mycket positivt att vi kan använda den senaste teknologin och erbjuda denna stödinsats. Det kommer att göra stor nytta för de enskilda eleverna, avslutar Anton Cesar (S), barn- och ungdomsnämndens vice ordförande.

Om Alingsås kommun

Alingsås är staden med den mysiga stadskärnan, de kullerstensbelagda innergårdarna och de historiska träbyggnaderna. Här har du nära till både naturen, de många sjöarna och de många möjligheter som Göteborgsregionen har att erbjuda. Alingsås är med sitt attraktiva läge under kraftig tillväxt men har ändå lyckats behålla sin genuina, historiska karaktär. I Alingsås kommun jobbar nästan 4000 medarbetare för att varje dag ge god samhällsservice till invånare, besökare, företag och föreningar. I kommunens vision för 2040 är Alingsås Västsveriges vackraste kulturstad i en levande bygd. Genom nytänkande, engagemang och tillgänglighet skapas livskvalitet för alla.

Helena Balte
Förvaltningsschef Barn- och ungdomsförvaltningen
Helena Balte
Anton César