2022-07-25 12:19Pressmeddelande

Alingsås kommun har stärkt föreningslivet med 25 miljoner kronor

Gerdskenvallen från ovan.Gerdskenvallen från ovan.

Under perioden 2019–2022 har kommunstyrelsen delat ut över 25 miljoner kronor i extra föreningsbidrag till det lokala föreningslivet i form av främst investeringsbidrag. Det är pengar som har stöttat så skilda saker som ryttarsällskap och ångbåtsföreningar, modellflygklubbar och bygdegårdar.

Viktiga investeringar

– Vi har haft ett tydligt fokus på föreningslivet från början av mandatperioden och har under de här åren delat ut rekordmycket pengar för att möjliggöra viktiga investeringar för föreningslivet i Alingsås, säger Daniel Filipsson (M), kommunstyrelsens ordförande.

Kommunstyrelsen har exempelvis beviljat investeringsbidrag som har möjliggjort Mötesplats Stora Mellby, Mötesplats Holmalyckan, nytt konstgräs och ny belysning till Sollebrunns AIK, nytt klubbhus till Alingsås KIK, nytt klubbhus till Gerdskens BK, flera miljoner kronor till Alingsås Ryttarsällskap, nya löparbanor på Mjörnvallen och mycket mer.

Det är inte enbart idrottsföreningar som har tagit emot extra bidrag från kommunen utan även Bjärke Hembygdsförening, Gendalens bygdegårdsförening, Museiförening Anten-Gräfsnäs Järnväg, Dammsjöåskommittén med flera.

Ovärderligt med föreningsliv

I Alingsås finns ungefär 350 föreningar som har en stor bredd i sin verksamhet med aktiviteter inom bland annat idrott, kultur och friluftsliv. För dessa finns möjlighet att söka investeringsbidrag för nybyggnad, tillbyggnad och renoveringar samt till verksamhetsmaterial med högre inköpsvärde.

– Föreningslivet är ovärderligt för alla som bor i kommunen, säger Daniel Filipsson. När man kan träffas kring ett gemensamt intresse och ta sig tid för det som är viktigt i livet så frodas samhällsandan. Det är sådant som bidrar till en levande bygd och är grunden till så mycket annat viktigt.

Om Alingsås kommun

Alingsås är staden med den mysiga stadskärnan, de kullerstensbelagda innergårdarna och de historiska träbyggnaderna. Här har du nära till både naturen, de många sjöarna och de många möjligheter som Göteborgsregionen har att erbjuda. Alingsås är med sitt attraktiva läge under kraftig tillväxt men har ändå lyckats behålla sin genuina, historiska karaktär. I Alingsås kommun jobbar nästan 4000 medarbetare för att varje dag ge god samhällsservice till invånare, besökare, företag och föreningar. I kommunens vision för 2040 är Alingsås Västsveriges vackraste kulturstad i en levande bygd. Genom nytänkande, engagemang och tillgänglighet skapas livskvalitet för alla.

Daniel Filipsson
Kommunstyrelsens ordförande (M), gruppledare Moderaterna