2019-10-02 21:43Pressmeddelande

Alingsås kommun får prövningstillstånd i Högsta Förvaltningsdomstolen

Igår kom beskedet från Högsta Förvaltningsdomstolen om att den beviljar prövningstillstånd för överklagandet av kammarrättens dom gällande partnerskapet mellan Alingsås kommun och Bräcke diakoni. Kommunen har hävdat att rättsläget behöver klargöras och yrkar på att konkurrensverkets ansökan om upphandlingsskadeavgift på fem miljoner kronor avslås.

Bakgrunden till processen är ett avtal mellan Alingsås kommun och Bräcke diakoni, ett så kallat IOP (Idéburet Offentligt Partnerskap) där Bräcke diakoni fått ta ett helhetsansvar för hela vårdkedjan för demenssjuka, bland annat på äldreboendet Ginstgården. Resultatet har varit en mycket uppskattad verksamhet hos brukare och anhöriga. Även bland Alingsås politiker har det, oavsett partifärg, funnits en stor samsyn om att detta är en mycket bra lösning för äldrevården i kommunen.

- Jag är mycket nöjd att Högsta Förvaltningsdomstolen beviljar prövningstillstånd, det bekräftar vår uppfattning om att rättsläget behöver klargöras, säger Daniel Filipsson (M), kommunstyrelsens ordförande i Alingsås kommun.

Alingsås kommun har begärt prövningstillstånd eftersom man anser att rättsläget är otydligt främst kring definitionen av vad en icke-ekonomisk tjänst av allmänt intresse är enligt EU:s regelverk. En sådan tjänst omfattas nämligen inte av lagen om offentlig upphandling.

Alingsås kommun yrkar i första hand att Högsta förvaltningsdomstolen avslår konkurrensverkets ansökan om upphandlingsskadeavgift och i andra hand att avgiften sänks. Det beviljade prövningstillståndet gäller dock endast det första yrkandet.

Något datum för när Högsta förvaltningsdomstolen kommer att ta upp målet är ännu inte satt.

Alingsås, som ligger fem mil nordost om Göteborg, har ca 40 000 invånare. Med ett attraktivt läge och växande kommuninvånarantal, är staden under kraftig tillväxt. Ändå finns en geniun prägel kvar på staden. Genom åren har den behållit sin karaktär och prisats för sina innergårdar och sin mysiga stadskärna med gamla träbyggnader från 1700- och 1800-talen. Staden är känd som "Kaféstaden" och är en av Sveriges kafétätaste städer med ett stort antal kaféer och bagerier, var och en med sin egen prägel. Sedan 1999 har Alingsås också etablerat sig som "Ljusstaden". Ca 80 000 personer besöker Lights in Alingsås under oktober varje år, norra Europas största arrangemang för experimentell ljussättning av offentliga platser. Cykelstaden Alingsås är också välkänd för sina satsningar inom hållbar stadsbyggnad och återvinning.

Om Alingsås kommun

Alingsås är staden med den mysiga stadskärnan, de kullerstensbelagda innergårdarna och de historiska träbyggnaderna. Allt ackompanjerat av en doft av nybakt; Alingsås är ju trots allt känd som Kaféstaden och är en av Sveriges kafétätaste städer. Här har du nära till naturen, de många sjöarna och storstaden Göteborg, endast fem mil bort. Alingsås är med sitt attraktiva läge under kraftig tillväxt men har ändå lyckats behålla sin genuina, historiska karaktär. När höstmörkret sänker sig lyses staden upp av Lights in Alingsås, norra Europas största arrangemang för experimentell ljussättning av offentliga platser.

Karin Berndtsson Brambo
Rektor Östlyckeskolan
Karin Berndtsson Brambo
Karin Alvermalm
Förvaltningschef Socialförvaltningen
Karin Alvermalm
Helena Balte
Förvaltningsschef Barn- och ungdomsförvaltningen
Helena Balte
Jens Christian Berlin
Gruppledare Liberalerna (L)
Jens Christian Berlin
Birgit Börjesson
Vice ordförande vård- och omsorgsnämnden (S)
Birgit Börjesson
Anton César
Vice ordförande Barn- och ungdomsnämnden (S)
Anton César
Jonas Dahl
Energi- och klimatrådgivare
Jonas Dahl
Sara Dahlin
Förvaltningschef kultur- och utbildningsförvaltningen
Sara Dahlin
Anna Milsta
Chef utvecklingsenheten, samhällsbyggnadsförvaltningen
Anna Milsta
Niklas Ehnfors
Niklas Ehnfors
Journalister som vill komma i kontakt med Alingsås kommun för svar på frågor, intervjuer etc., är varmt välkomna att kontakta kommunikationschefen som både förmedlar svar på frågor och kontakt med rätt person.
Daniel Filipsson
Kommunstyrelsens ordförande (M), gruppledare Moderaterna
Daniel Filipsson
Anne Gunnevik