Alingsås kommun

@alingsaskommun på Instagram

Om Alingsås kommun

Kaféstaden, Trästaden och Potatisstaden. Kärt barn har många namn och det är lätt att bli förälskad i Alingsås, vars mysiga stadskärna är så välbevarad och omsorgsfullt förnyad att den prisats internationellt. Omgiven av historiska trähus, vid kullerstensbelagda innergårdar, lockar doften av nybakt till fika. Alingsås går under smeknamnet Kaféstaden och är en av Sveriges kafétätaste städer.

Genom Alingsås innerstad, förbi bysten av stadens son Jonas Alströmer, flyter Lillån fram. På sin väg ut mot landsbygden passeras Nolhagaparken som med slott, bad, lekplats och djurhagar lockar till rekreation. Här har du nära till naturen, sjöarna och landsbygdens charm, med gårdsbutiker och cykelleder i ett historiskt landskap. Samtidigt finns storstadens många möjligheter alltid inom räckhåll - Göteborg ligger bara fem mil bort.

Med så mycket av livets goda på ett och samma ställe är det inte konstigt att Alingsås kommun är under kraftig tillväxt. Runt 42 000 bor här och i kommunens regi jobbar ungefär 4 000 medarbetare för att tillsammans kunna erbjuda bästa möjliga service, under parollen ”Tillsammans skapar vi Alingsås”.

Väl förankrad i det förflutna, med en blomstrande nutid, ser framtiden ljus ut från Alingsås horisont: 2040 är vi enligt kommunens vision ”Västsveriges vackraste kulturstad i en levande bygd. Genom nytänkande, engagemang och tillgänglighet skapas livskvalitet för alla.”

Niklas Ehnfors
Niklas Ehnfors
Journalister som vill komma i kontakt med Alingsås kommun för svar på frågor, intervjuer etc., är varmt välkomna att kontakta kommunikationschefen som både förmedlar svar på frågor och kontakt med rätt person.
Daniel Filipsson
Kommunstyrelsens ordförande (M), gruppledare Moderaterna