2024-04-05 15:02Press release

Skulder – ett hot mot vår psykiska hälsa?

Moa Tyborn och Fredrick LöfströmMoa Tyborn och Fredrick Löfström

Forskning visar att ekonomiska problem ökar risken för psykisk ohälsa. Och när svenskarnas skulder ökar i en oroande takt finns det all anledning att oroa sig. “Att ta lån och krediter är ju som att ge sig själv psykisk ohälsa omedelbart,” säger Fredrick Löfström, som själv varit i en tuff ekonomisk situation. Under flera år befann han sig i ett mörker, med stora skulder och känslan av att inte ha en utväg.

Det började med några mindre lån för konsumtion, men snart befann sig Fredrick Löfström i en ond spiral där han kände sig tvungen att ta nya krediter för att betala de gamla. Hans situation var så illa att hans sambo till slut ansökte till Lyxfällan, vilket blev deras räddning.

“Jag grät mycket och hade en klump i magen varje gång jag kom hem och skulle öppna brevlådan. Att ta lån och krediter är ju som att ge sig själv psykisk ohälsa omedelbart, så länge du inte ska studera eller köpa ett hus,” säger Fredrick Löfström i ett kommande avsnitt av podden Pengapeppen, ett initiativ av inkassobolaget Alektum Group.

Det finns flera studier som visar på sambandet mellan två av vår tids största utmaningar: överskuldsättning och psykisk ohälsa. Det finns dessutom studier som visar att människor med låg ekonomisk kunskap är mer benägna att hamna i en situation med överskuldsättning.

“Privatekonomi är fortfarande ett tabubelagt ämne för många, men för att öka den ekonomiska kunskapen måste vi börja prata om de här frågorna. Våra studier visar att 4 av 10 svenskar är obekväma med att prata om privatekonomi med sin partner och 12 procent pratar inte om sin ekonomiska situation med någon alls,” säger Moa Tyborn, kommunikations- och marknadsdirektör på Alektum Group.

Alektum Groups egen undersökning från 2023, utförd av Norstat, visar att var tredje svensk saknar grundläggande ekonomiska kunskaper. Bland kvinnor är siffran högre. Det är också kvinnors skulder som ökar i snabbast takt.

“Länken mellan låg ekonomisk kunskap och ekonomiska svårigheter är tydlig. Vi vet att många vuxna inte har tillräckliga kunskaper för att hantera sin egen ekonomi. Om vi inte arbetar för ett samhälle med högre grad av ekonomisk läskunnighet, riskerar vi att nästa generation växer upp med ännu större ekonomiska problem och större psykiska besvär,” säger Moa Tyborn.

Källor:

Selling one’s future: over-indebtedness and the risk of poor mental health and the role of precarious employment – results from the Scania Public Health Cohort, Sweden

Hushållens skulder växte under 2023, Kronofogden

Psykiska besvär vanliga vid ekonomiska problem, Folkhälsomyndigheten

About Alektum Group

Alektum Group is a Swedish, family-owned debt collection company founded in 1992. Our mission is to help businesses from all over Europe to reach their full potential and achieve sustainable cash-flow. We actively work with our customers to lower the risk of over-indebtedness. Through our knowledge, dedication and deeply rooted values, we aim to contribute to a healthier society. A society where everyone has the opportunity to maintain balanced personal finances and companies can rely on getting paid. We currently operate in 14 countries, with more than 700 employees and a turnover exceeding 190 million EUR.

Moa Tyborn
Chief Communications and Marketing Officer