2019-06-13 11:30Pressmeddelande

AF Bostäder lanserar ny hyresmodell

Fotograf: Aline LessnerFotograf: Aline Lessner

AF Bostäder och Hyresgästföreningen har förhandlat fram ett nytt avtal om hyressättning som börjar gälla den 1 juli 2019. Den nya modellen utgår från hyresgästernas värderingar av sitt boende.

Hyresmodeller används för att värdera och prissätta hyresrätter. I Sverige tillämpas en mängd olika hyresmodeller eftersom krav och värderingar skiljer sig åt mellan städer, områden och bostadstyper.

– Studenter värderar utrustning och tjänster annorlunda jämfört med till exempel barnfamiljer, säger Claes Hjortronsteen, uthyrningschef på AF Bostäder. Eftersom synen på studentbostaden också ändras över tid, bör hyresmodellen uppdateras regelbundet.

– Tack vare den årliga NKI-undersökningen, kompletterande enkätundersökningar och diskussioner med våra kunder har vi en bra bild av vad som är viktigt för studenterna, säger Claes Hjortronsteen. Ett bra kök är till exempel viktigt eftersom dagens studenter lagar mycket mat hemma, ofta tillsammans. En annan viktig sak för studenter är att de vill ha en hyra som inkluderar allt. Det går alltså inte att lägga på olika tillägg som varmvatten, bredband, tvätt m m.

Baserat på studenternas önskemål och synpunkter utgår den nya hyresmodellen från en standard som beskriver boendets grundläggande egenskaper. Om en enskild bostad har lägre eller högre standard påverkas hyran. Det samlade resultatet innebär både sänkningar och höjningar för våra lägenheter.

– Hyreshöjningar enligt hyresmodellen tas inte ut förrän en bostad byter hyresgäst. Däremot kommer vi att genomföra sänkningarna redan till kommande årsskifte. Detaljerade besked om de nya hyrorna går ut till alla berörda hyresgäster under hösten, i god tid före justering, säger Claes Hjortronsteen.

Om AF Bostäder

AF Bostäder är ett av Sveriges största studentbostadsföretag med 6 000 bostäder i centrala Lund. Företaget äger, förvaltar och utvecklar bra och billiga bostäder åt aktiva Lundastudenter. Bostäderna ska vara trivsamma, långsiktigt hållbara och bidra såväl till Lunds utveckling som till en levande stadsbild.