2019-09-13 07:33Pressmeddelande

AF Bostäder inviger bostadsområdet Marathon – med ett lundensiskt marathon!

Marathon, Jais ArkitekterMarathon, Jais Arkitekter

Från 15 augusti 2019 flyttar studenterna in på det nybyggda studentbostadsområdet Marathon. Inflyttningen sker i etapper och den 21 september kl 13.00 blir det invigning med rundvandring för allmänheten och kl 14.00 ett lundensiskt marathonlopp för 300 studenter. ”Marathon marathon” mäter 42 195 decimeter och går såklart i mål i Athen.

AF Bostäder – och Lund – befinner sig i en rekordperiod sett till nyuppförda studentbostäder. På Kämnärsrätten står Proto och Sagoeken inflyttade och klara med bostäder för upp till 482 studenter. Inom kort inleds byggnationen av Hippocampus som ska ge plats för ytterligare 258 studenter.

Och efter några års intensivt arbete står nu Marathon klart för inflyttning – ett helt nytt kvarter för 370 Lundastudenter – på centralt superläge i hörnet av Tornavägen och Tunavägen.

– När vi utvecklar bostadsområden är det vår uppgift att locka kommande generationer av studenter till Lunds universitet och Lunds studentliv, säger Henrik Krantz, VD på AF Bostäder. Därför betraktar vi studentlivet ur ett helhetsperspektiv – ett samhällsbyggarperspektiv – där våra visioner ska främja en hållbar utveckling ur alla aspekter; social, miljömässig och ekonomisk. Marathon är, liksom våra andra nybyggda områden, ett utmärkt exempel på detta. Här finns inga spår av den sortens kortsiktiga och billiga lösningar som tyvärr ofta förknippas med satsningar på studentbostäder. Istället planerar vi våra kvarter som långsiktigt hållbara och attraktiva delar av staden, där studenter och Lundabor kan mötas och få en bra framtid tillsammans.

Marathon består av flera huskroppar på mellan 3–8 våningar. Kvarteret är utformat som en egen liten stadsdel med en varsam variation i byggnationen. Här finns trivsamma gårdar, mysiga uteplatser och slingrande loftgångar. Kvarteret är tätt men upplevs ljust, grönt, luftigt och behagligt. Energianvändningen blir cirka 20 % lägre än nybyggnadskraven och all energi som används är 100 % förnyelsebar.

– Detta är första gången sedan 1970-talet som AF Bostäder bygger nya studentbostäder på  ett nytt område i Lund, säger Henrik Krantz. Därför är det extra glädjande att Marathon erbjuder någonting positivt för alla Lundabor – en inbjudande och levande stadsbild och möjligheten att strosa igenom på sin väg genom stan.

– Den 21 september är det dags för invigning och vad passar väl bättre än att fira med ett äkta lundensiskt marathonlopp? Tillsammans med LUGI Motion arrangerar vi Marathon marathon och bjuder 300 Lundastudenter till startlinjen. Deltagarna ska ta sig 42 195 decimeter genom Lund för att nå den bejublade målgången i Athen i Lundagård. Vi hoppas att lundaborna ställer upp  och hjälper oss att heja och fira våra nyinflyttade studenter, säger Henrik Krantz.

Fakta Marathon studentbostäder
Byggherre: AF Bostäder
Bostadsarea (BOA): 8 272 m2
Antal lägenheter: 256
Antal boende: cirka 370
Lägenhetstyper: 1–3-rumslägenheter
Totalentreprenör: NIMAB
Arkitekt: Jais Arkitekter AB

Om AF Bostäder

AF Bostäder är ett av Sveriges största studentbostadsföretag med 6 000 bostäder i centrala Lund. Företaget äger, förvaltar och utvecklar bra och billiga bostäder åt aktiva Lundastudenter. Bostäderna ska vara trivsamma, långsiktigt hållbara och bidra såväl till Lunds utveckling som till en levande stadsbild.

Henrik Krantz
Henrik Krantz