2020-12-18 13:30Pressmeddelande

AF Bostäder i Lund strandar förhandlingarna om nästa års hyror

Hippocampus. Fotograf: Bergslagsbild ABHippocampus. Fotograf: Bergslagsbild AB

AF Bostäder frånträder förhandlingen med Hyresgästföreningen och vänder sig direkt till hyresgästerna.

- Tyvärr lyckades inte parterna komma överens och AF Bostäder frånträder därför förhandlingen. Det innebär att Hyresgästföreningen inte längre är motpart och vi kommer därför vända oss direkt till våra hyresgäster med en föreslagen höjning på 2 % per den 1 januari 2021 säger Henrik Krantz, VD för AF Bostäder. Hyresjustering är något lägre än förra året men möjliggör ändå fortsatta satsningar på underhåll av bostäderna.

Projekten på underhållssidan är många och ofta stora. Ett exempel är byte av avloppsstammar som nu sker på Delphi i norra Lund. Ett annat exempel är de satsningar som sker i utemiljön på flera bostadsområden under nästa år.

Mest iögonfallande är ändå AF Bostäders nyproduktion. Nästa sommar står Hippocampus på Kämnärsrätten i norra Lund klart. Här finns det plats för drygt 250 studenter. Samtidigt byggs två nya hus på Kämnärsrätten med plats för ytterligare 550 lundastudenter.

- Det känns naturligtvis bra att kunna minska bristen på studentbostäder och samtidigt stärka Lund som studieort, menar Henrik Krantz.

Exempel månadshyror

Korridorrum (9 mån.hyra)

Före höjning

Efter höjning

Diff

Delphi, 20 kvm

Sparta, 19 kvm

Parentesen, 17 kvm

Lägenheter (12 mån.hyra)

Ulrikedal, 1 rok, 25 kvm

Vildanden, 1 rok, 27 kvm

Studentlyckan, 2 rok, 52 kvm

Kämnärsrätten, 3 rok, 65 kvm

Om AF Bostäder

AF Bostäder är ett av Sveriges största studentbostadsföretag med 6 000 bostäder i centrala Lund. Företaget äger, förvaltar och utvecklar bra och prisvärda bostäder åt aktiva Lundastudenter. Bostäderna ska vara trivsamma, långsiktigt hållbara och bidra såväl till Lunds utveckling som till en levande stadsbild.

Henrik Krantz
Henrik Krantz