2023-10-02 11:19Uppdrag

Lindahl rådgivare till Clas Ohlson i förvärvet av Spares Europe

Clas Ohlson AB (publ) (”Clas Ohlson”) har ingått avtal om att förvärva cirka 91% av aktierna i Spares Europe AB (”Spares”), ett ledande företag inom reservdelar och tillbehör för elektronikprodukter samt batterier. Förvärvet stärker Clas Ohlsons kärnaffär och skapar nya tillväxtmöjligheter inom ett växande marknadssegment.

Under tolvmånadersperioden som slutade den 30 juni 2023 omsatte Spares cirka 820 Mkr med ett justerat EBITA-resultat på cirka 49 Mkr. Försäljningen av egna varumärken, främst genom SiGN och Nextbatt, uppgår till omkring 20% av försäljningen och är växande.

Säljare är Verdane, som varit huvudägare i bolaget sedan 2018, samt vissa mindre aktieägare inklusive ledningen. I samband med transaktionen återinvesterar bolagets VD och flera nyckelpersoner en väsentlig del av sina aktieinnehav.

Lindahl är legal rådgivare till Clas Ohlson i transaktionen. Lindahls team bestod huvudsakligen av Carl-Johan Krusell, Alex Malta, Josefin Pilz, Sepehr Namazi, Gabriella Nyström Gustavsson, Thea Nygren, Alva Resare samt Hugo Norlén och Isabella Mellberg.

För ytterligare information om transaktionen, vänligen se det officiella pressmeddelandet från Clas Ohlson.

Om Advokatfirman Lindahl

Lindahl är en av Sveriges största affärsjuridiska advokatbyråer, som med framtidsfokus, engagemang och en stark kultur hjälper klienter till framgångsrika affärer och medarbetare att nå sin fulla potential. Våra kontor finns i sex av landets största städer: Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Örebro och Helsingborg. Dessutom är vi den enda svenska medlemmen i TerraLex, ett internationellt nätverk av ledande advokatbyråer. Mer information om Lindahl finns på lindahl.se

Laura Salander
Chief Marketing & Communications Officer