2018-06-19 16:39Pressemelding

Adlibris sommerkampanje

I løpet av de siste dagene har det vært en debatt i sosiale medier angående reklamefilmen for Adlibris sommerkampanje. Hensikten med filmen var å vise Adlibris produkter i et moderne og familiært miljø, som mange kjenner seg igjen i.

Vi har blitt gjort oppmerksom på att det finns de som har tolket en scene i filmen på en uheldig måte. Dette er en scene der en jente bærer fram et fat med muffins til et bord hvor det sitter en gruppe mennesker. Visse har tolket situasjonen som at den skulle kunne ha en historisk referanse koblet til undertrykkelse. Vi er ikke enige i denne tolkningen og opplever det som svært uheldig at noen leser dette inn i reklamefilmen vår.

Vi har samtidig fått inn mange positive reaksjoner på filmen der flere skriver at de setter pris på å se en reklamefilm som representerer et mangfoldig samfunn.

Etter noen sterke reaksjoner, valgte vi å midlertidig ta bort filmen fra media for å analysere situasjonen. For å unngå muligheten for tolkninger som ligger langt fra vår åpenbare hensikt med filmen og hva Adlibris står for, har vi valgt å bruke den versionen av filmen som vi bruker i sosiale medier i alle kanaler. Denne kan ses her: https://www.youtube.com/watch?v=5HPaeo5aI-A

Om Adlibris
Adlibris er en av nordens ledende e-handelbutikker med et bredt utvalg av bøker, garn og hobby
, leker og kontorartikler. Adlibris drives av et ønske om å skape en inspirerende handleopplevelse på nettet, og alltid tilby våre kunder de beste prisene og rask levering. Adlibris er en del av Adlibrisgruppen.

Om Adlibris.com

Adlibris er en av Nordens ledende nettbutikker med et bredt utvalg av bøker, garn, hobby, leker og spill, babyartikler, kontormateriale, festartikler, elektronikk, skjønnhet, trening, interiør- og kjøkkenprodukter. Vi ønsker å gi våre kunder gode og inspirerende kjøpeopplevelser på nettet og vårt mål er alltid å kunne tilby lave priser og rask levering. Adlibris er en del av Adlibrisgruppen, som eies av Bonnier AB. Adlibris startet i 1997 og åpnet sin norske virksomhet i 2007. Med en omsetning på 2 milliarder er firmaet i dag Nordens ledende internettbokhandel.

Elias Vieglins
PR-ansvarig