2020-07-20 14:03Pressemelding

8 av 10 leser en bok i sommer

8 av 10 nordmenn har lest eller kommer til å lese en fysisk bok i sommer. Det er flere kvinner enn menn som planlegger å lese en bok og sjangerene som er mest etterspurte er krim og romaner.

Adlibris har i samarbeid med Kantar SIFO gjenomført en omfattende undersøkelse blant 1000 nordmenn om interessen for å lese en fysisk bok i sommer. Resultatet viser at 8 av 10 nordmenn sier de har lest eller kommer til å lese en bok  i sommer. Kvinner er mer interessert i lesing enn menn. Først og fremst vil nordmenn lese mer fordi det finnes mer tid til å lese bøker nå sammenlignet med fjoråret, og man leser helst for underholdningens skyld. En stor andel oppgir at de har som et personlig mål å lese flere fysiske bøker og en tredjedel sier at de vil lese bøker fordi de er lei av skjermtitting. Det er først og fremst i distrikter utenfor storbyene at interessen for å lese en bok har økt mest.

- Det er gledelig å se at interessen for den fysiske boken er så stor. I år er det hele 27 prosent som oppgir at de kommer til å lese flere bøker i sommer. Det som først og fremst skiller seg ut i denne undersøkelsen er at aldersgruppen 18-35 har en økt interesse for å lese en bok. Det er veldig gøy og vi håper at den trenden skal fortsette, sier Jonas Karlén, administrerende direktør for Adlibris.

Sammenstilling av hele undersøkelsen:

- 80 prosent har lest eller kommer til å lese en fysisk bok i sommer

- 85 prosent av kvinnene har lest eller kommer til å lese en fysisk bok i sommer

- 67 prosent av mennene har lest eller kommer til å lese en fysisk bok i sommer

- 27 prosent oppgir at de kommer til å lese flere bøker i sommer

- 41 prosent oppgir at de har som et personlig mål å lese flere bøker i år og 55 prosent oppgir at de har mer tid til å lese

- 28 prosent oppgir at de er lei av skjermtitting

- 51 prosent av kvinnene oppgir at de har mer tid til å lese, sammenlignet med 39 prosent av mennene

- 18-35-åringene er den aldersgruppen der flest oppgir at de har en økt interesse av å lese en bok i sommer

- De mest populære sjangerene er romaner og krim. Mennene leser først og fremst krim og romaner, kvinnene har en bredere interesse av forskjellige sjangere

- 32 prosent oppgir at de først og fremst vil lese en bok for underholdningens skyld, etterfulgt av 24 prosent som leser for å koble bort hverdagen

- Andelen som kommer til å lese flere bøker i sommer er størst utenfor storbyene

Om Adlibris.com

Adlibris er en av Nordens ledende nettbutikker med et bredt utvalg av bøker, garn, hobby, leker og spill, babyartikler, kontormateriale, festartikler, elektronikk, skjønnhet, trening, interiør- og kjøkkenprodukter. Vi ønsker å gi våre kunder gode og inspirerende kjøpeopplevelser på nettet og vårt mål er alltid å kunne tilby lave priser og rask levering. Adlibris er en del av Adlibrisgruppen, som eies av Bonnier AB. Adlibris startet i 1997 og åpnet sin norske virksomhet i 2007. Med en omsetning på 2 milliarder er firmaet i dag Nordens ledende internettbokhandel.

Linnéa Wiklund
Head of People & Culture