2020-01-24 13:00Pressmeddelande

Vinnarna i Adlibrispriset

Vinnarna i Adlibrispriset.

Vinnarna i Adlibrispriset

Adlibrispriset är avslutad och respektive genre har en vinnare. Det är första gången tävlingen genomförts och intresset har varit över förväntan.

- Vi är stolta och glada att annonsera vinnarna i Adlibrispriset. Intresset för priset blev större än vad vi förväntade oss. Det är kul att så många författare och förlag engagerade sig i Adlibrispriset men framförallt är det roligt att så många personer deltog i röstningen, säger Elias Vieglins PR-ansvarig på Adlibris.

Årets vinnare i respektive genre:

Årets roman: Bränn alla mina brev av Alex Schulman (Bookmark).

Årets deckare: Broder Jakob av Emelie Schepp (Harper Collins).

Årets feelgood: Tillbaka till den lilla ön i havet av Jenny Colgan (Nordstedts).

Årets faktabok: Min historia av Michelle Obama (Bonnier).

Årets kokbok: Zeinas Kitchen av Zeina Mourtada (Bonnier).

Årets barnbok: Svenska hjältinnor av Anna Nordlund & Colette van Luik (Max Ström).

Årets ungdomsbok: Var kommer du ifrån egentligen? av TNKVRT TNKVTR (Lilla Piratförlaget).

Tävlingen pågick mellan 15 november 2019-13 januari 2020 och totalt deltog 25 000 personer i röstningen.

Om Adlibrispriset: Priset delas ut i sju genrer: Deckare, Roman, Barnbok, Fakta, Ungdom, Kokbok och Feelgood. Vinnaren i varje genre bestäms av bokälskare runt om i landet som får lägga en röst på sin favorit i varje genre.

En jury bestående av anställda på Adlibris väljer ut tio nomineringar i respektive genre. Nomineringen beslutas på försäljning, popularitet och potential. Den bok som får flest röster inom varje genre tilldelas sedan Adlibrispriset för angiven genre. För att bli nominerad krävs att boken ska ha givits ut under november 2018 – november 2019.

Vinnaren i respektive genre kommer få ett pris i form av generös exponering i Adlibris interna säljkanaler och i externa mediekanaler.

Om Adlibris.com

Adlibrisgruppen skapar lustfyllda och inspirerande shoppingupplevelser på webben. Med passion för våra produkter och kundnytta i fokus strävar Adlibrisgruppen alltid efter att förbättra våra tjänster och erbjuda våra kunder konkurrenskraftiga priser och snabba leveranser. Adlibrisgruppen består av e-handelssajterna Adlibris, Discshop, Odla.nu, Kökets Favoriter och Roliga prylar. Adlibrisgruppen är en del av Bonnier AB.