2019-03-05 15:28Pressmeddelande

VD-skifte på Adlibris

Adlibrisgruppen byter vd. Johan Kleberg har lett Adlibris sedan 2014, en period då bolaget har vuxit från en omsättning på 1,2 miljarder till att under 2018 omsätta mer än 2,2 miljarder.

Tomas Franzén styrelseordförande Adlibrisgruppen:

"Jag vill tacka Johan för hans hårda arbete med att leda Adlibrisgruppens tillväxt från en försäljning på 1,2 miljarder år 2014, till att ifjol passera 2,2 miljarder.

Vi har ställt om Adlibris till att vara mycket mer än böcker där andra produktkategorier nu står för en fjärdedel av omsättningen. Från den plattformen vill vi nu ta nästa steg för att göra Adlibris till Nordens ledande e-handelsbolag.

Genom förbättrad leveranssäkerhet och kundnöjdhet och tillväxt i nya produktkategorier vill vi göra Adlibris till ett dubbelt så stort företag redan inom ett fåtal år. Att lyckas med de högt ställda målen blir nästa vd:s uppdrag."

Rekryteringsprocessen för att hitta en ny vd har nu påbörjats. Styrelseordförande Tomas Franzén går under övergångsperioden in som tf vd. Johan Kleberg står under den perioden till bolagets och styrelsens förfogande.

Kontaktpersoner:

Tomas Franzén, styrelseordförande Adlibrisgruppen, tomas.franzen@bonnier.se

Linnéa Wiklund, informationschef Adlibrisgruppen, linnea.wiklund@adlibris.com

Om Adlibris.com

Adlibrisgruppen skapar lustfyllda och inspirerande shoppingupplevelser på webben. Med passion för våra produkter och kundnytta i fokus strävar Adlibrisgruppen alltid efter att förbättra våra tjänster och erbjuda våra kunder konkurrenskraftiga priser och snabba leveranser. Adlibrisgruppen består av e-handelssajterna Adlibris, Discshop, Bamba, Odla.nu, Kökets Favoriter, Yayday, Wonderwall och Roliga prylar. Adlibrisgruppen är en del av Bonnier AB.

Linnéa Wiklund
Informationschef