2019-11-27 06:00Pressmeddelande

Två topprekryteringar till Adlibrisgruppen

Marie Brolin och Niklas Hoffsten. Marie Brolin och Niklas Hoffsten.

Adlibrisgruppen anställer Marie Brolin som CIO och Niklas Hoffsten som CPO.

Marie Brolin har en lång erfarenhet inom IT och har varit en del av ICA Sverige sedan 2007. Senast hade Marie ansvaret över IT-avdelningen för ICAs e-handel vilket innefattade ett personalansvar på 60 personer. Marie tar med sig erfarenhet av ledarskap och insikter kring arbetet mellan verksamhet och IT till Adlibrisgruppen.

- Jag har stort intresse av e-handel och köper nästan själv allt via nätet. När möjligheten hos Adlibrisgruppen dök upp blev jag väldigt nyfiken eftersom det finns en lång historia av e-handel med en fantastisk utveckling. Så jag ser fram emot att få fortsätta den resan med mina nya kollegor samtidigt som vi testar nytt och rustar för framtiden, berättar Marie Brolin.

Niklas Hoffsten kommer närmast som kommersiellt ansvarig från Apotek Hjärtats e-handel där han byggt upp och ansvarat för avdelningen Sortiment, Inköp & Försäljning. Utöver Apotek Hjärtat har Niklas även en bakgrund från Sportamore där han var med och byggde upp Inköpsavdelningen.

- Som en av de första och absolut största aktörerna inom nordisk e-handel ser jag Adlibrisgruppen som ett av flera bolag som nu går in i en slags företagsevolutionär ”andra andning”. Så när möjligheten dök upp kändes det helt rätt då bolaget står inför en spännande förflyttning på flera plan, med många möjligheter att framtidssäkra både kunderbjudande och affärsmodell. Jag hoppas att min bakgrund från tidigare digitaliseringsresor kan bidra till att ta vara på dessa, och för att tala i bokhandlartermer så ser jag med det verkligen fram emot att tillsammans med mina nya kollegor få vara med om att skriva nästa kapitel i Adlibris framgångssaga, säger Niklas Hoffsten.

Marie börjar den 10 december 2019 och Niklas den 11 februari 2020.

- Vi är väldigt glada över de här två rekryteringarna. Marie har en gedigen och imponerande kunskap inom tech. Med sin bakgrund har hon djup förståelse för komplexiteten inom e-handel samtidigt som hon har kundfokus. Niklas har stor kunskap kring inköp och sortiment inom e-handel och detaljhandeln som han kombinerar med kommersiellt fokus. Adlibrisgruppen går nu in i en spännande fas och vi är säkra på att Maries och Niklas kompetenser kommer vara mycket värdefulla, säger Jonas Karlén, VD för Adlibrisgruppen.

Om Adlibris.com

Adlibrisgruppen skapar lustfyllda och inspirerande shoppingupplevelser på webben. Med passion för våra produkter och kundnytta i fokus strävar Adlibrisgruppen alltid efter att förbättra våra tjänster och erbjuda våra kunder konkurrenskraftiga priser och snabba leveranser. Adlibrisgruppen består av e-handelssajterna Adlibris, Discshop, Bamba, Odla.nu, Kökets Favoriter, Yayday, Wonderwall och Roliga prylar. Adlibrisgruppen är en del av Bonnier AB.

Elias Vieglins
PR-ansvarig