2018-07-03 11:25Pressmeddelande

Adlibrisgruppen förvärvar självpubliceringstjänsten Type & Tell

null

Adlibrisgruppen förvärvar självpubliceringstjänsten Type & Tell från Bonnier Books Nova. Förvärvet är ett led i Adlibrisgruppens ambition att fortsätta driva bokbranschen framåt och utveckla kunderbjudandet för böcker.

Adlibrisgruppen driver bl.a. Adlibris, nordens största e-handel inom böcker med verksamhet i Sverige, Norge och Finland. Man har sedan tidigare lanserat initiativ som läsplattan Adlibris Letto, butikskonceptet Adlibris Marknad, appen Adlibris Express och nu senast tjänsten Adlibris Go som erbjuder leverans inom 60 minuter i Stockholms innerstad. Genom förvärvet av Type & Tell blir nu även egenutgivning en del av Adlibrisgruppens kunderbjudande.

”Egenutgivning är någonting vi länge sneglat på eftersom det är ett fantastiskt sätt för författare att snabbt och enkelt nå ut med sin bok till läsaren. Type & Tell har en av marknadens smidigaste lösningar för detta. Vi ser fram emot att fortsätta utveckla erbjudandet inte minst med närmare koppling till Sveriges största säljkanal för böcker. Vi vill också säkerställa ett avsevärt billigare erbjudande för kunderna när det gäller att få boken tryckt”, säger Johan Kleberg VD Adlibrisgruppen.

Självpublicering har vuxit starkt de senaste åren, i USA står det för en betydande del av försäljningen och tillväxten är tydlig även i Sverige där 1 av 8 böcker 2017 var egenutgivna.

”Vi ser en stor potential inom egenutgivning för såväl nya som etablerade författare, utvecklingen där kontakten mellan säljare och kund i allt större utsträckning sker utan mellanhänder via digitala plattformar är tydlig och som e-handelsbolag är det självklart att vi vill vara en del av den trenden” fortsätter Johan Kleberg.

Type & Tell är en digital självpubliceringstjänst som gör det möjligt för alla att på ett enkelt och begripligt sätt skapa, publicera och sälja sina böcker. Med hjälp av modern teknik vill Type & Tell tillgodose behoven och önskemålen från morgondagens författare. Företaget grundades 2015, man har sedan dess byggt upp ett starkt varumärke gentemot egenutgivare och har idag 5000 registrerade användare.

I och med förvärvet flyttas Type & Tells verksamhet in i Adlibrisgruppen. Övertaget av verksamheten sker den 1 september 2018.

Kontaktpersoner Adlibrisgruppen:
Johan Kleberg, VD Adlibrisgruppen, johan.kleberg@adlibris.com, tel. 073 687 00 85
Linnea Wiklund, Informationschef, linnea.wiklund@adlibris.com, tel. 070 766 48 07

Kontaktperson Bonnier Books Nova
Rebecka Leffler, CEO Bonnier Books Nova, rebecka.leffler@bonnierbooknova.se, tel. 08 696 86 30

Adlibrisgruppen skapar lustfyllda och inspirerande shoppingupplevelser på webben. Med passion för våra produkter och kundnytta i fokus strävar Adlibrisgruppen alltid efter att förbättra våra tjänster och erbjuda våra kunder konkurrenskraftiga priser och snabba leveranser. Adlibrisgruppen består av e-handelssajterna Adlibris, Discshop, Bamba, Odla.nu, Kökets Favoriter, Yayday, Wonderwall, Roliga prylar och Adlibris Go. Adlibrisgruppen är en del av Bonnier AB.

Om Adlibris.com

Adlibrisgruppen skapar lustfyllda och inspirerande shoppingupplevelser på webben. Med passion för våra produkter och kundnytta i fokus strävar Adlibrisgruppen alltid efter att förbättra våra tjänster och erbjuda våra kunder konkurrenskraftiga priser och snabba leveranser. Adlibrisgruppen består av e-handelssajterna Adlibris, Discshop, Bamba, Odla.nu, Kökets Favoriter, Yayday, Wonderwall och Roliga prylar. Adlibrisgruppen är en del av Bonnier AB.

Linnéa Wiklund
Informationschef