2019-09-13 11:58Pressmeddelande

Adlibris genomför organisationsförändringar

Adlibrisgruppen har under de senaste åren expanderat från ett fåtal produktkategorier till femton och satsat på flera nya sajter. Den snabba och breda expansionen har medfört växtvärk som har inneburit ett minusresultat på 128 miljoner SEK för 2018. För att återigen få lönsam tillväxt och som en del av ett större omställningsarbete genomför Adlibrisgruppen en organisationsförändring som innebär en övertalighet av 23 tjänster av cirka 230 tjänstemän.

- Det är såklart tråkigt när organisationsförändringar innebär reducering av personal och vårt fokus just nu är att vara transparanta och ha en bra dialog med alla våra medarbetare. Adlibrisgruppen har expanderat kraftigt de senaste åren inom områden där vi inte hunnit med att bygga skalbara processer, vilket har lett till vikande lönsamhet. Framåt kommer vi ha ökad fokus på kärnaffären, minska komplexiteten och ha en effektivare organisation för att återigen uppnå lönsam tillväxt och kunna erbjuda en riktigt bra kundupplevelse, säger Niklas Hyden, tf vd för Adlibrisgruppen.

Idag arbetar cirka 600 personer i Adlibrisgruppen. Personal som påverkas arbetar på huvudkontoret på Sveavägen.

Om Adlibris.com

Adlibrisgruppen skapar lustfyllda och inspirerande shoppingupplevelser på webben. Med passion för våra produkter och kundnytta i fokus strävar Adlibrisgruppen alltid efter att förbättra våra tjänster och erbjuda våra kunder konkurrenskraftiga priser och snabba leveranser. Adlibrisgruppen består av e-handelssajterna Adlibris, Discshop, Bamba, Odla.nu, Kökets Favoriter, Yayday, Wonderwall och Roliga prylar. Adlibrisgruppen är en del av Bonnier AB.

Elias Vieglins
PR-ansvarig