2019-06-12 11:36Pressrelease

VM-trigger hjälper Dreamsanvändare spara 3,8 miljoner

Joakim Jörlander, marknadschefJoakim Jörlander, marknadschef

Igår spelade Sverige sin första match i fotbolls-VM och det blev till sist en säker vinst med 2-0 mot Chile. De två målen innebar en flygande start för landslaget, men även för alla som aktiverat Sparmååål-triggern i Dreamsappen, som tillsammans sparade 3,8 miljoner. Med det gör spartriggern från fotbolls-VM 2018 comeback för att återigen ge svenskarna ett alternativ till betting.

- Sparmååål-triggern under förra årets VM blev en succé som hjälpte våra användare att spara sammanlagt 41,3 miljoner till sina drömmar. Självklart är den tillbaka även i år. Att vi skapat ett positivt alternativ till betting och en efterfrågan på att spara istället för att betta på sport är helt underbart säger Joakim Jörlander, marknadschef på Dreams.

Triggern lanserades inledningsvis som ett svar mot spelbolagens aggressiva marknadsföring inför förra årets VM. Under fotbolls-VM 2018 aktiverade tusentals svenskar triggern och kunde se hur varje mål tog dem närmare sina sparmål. Under årets VM ser chanserna till sparande goda ut då Sveriges damer, som innehar en niondeplats på världsrankningen, spås gå långt i turneringen. Nytt för i år är att också norrmännen kan spara på landslagets matcher, då efterfrågan på en trigger varit stor även där.

Att överdrivet spelande blir ett allt större problem i Sverige visar en ny rapport från Folkhälsoinstitutet. Där uppger man att antalet spelberoende ökat med 50% sedan 2015, medan statens offentliga utredningar från 2016 visade att 68% av alla svenskar spelar årligen. Under 2018 lade spelbolagen över 7,4 miljarder på marknadsföring och branschen omsatte drygt 23 miljarder kronor efter utbetalda vinster, inräknat både den reglerade och oreglerade marknaden.

- Det är pengar som människor förlorat. Vi kan inte stå tysta och se på när spelbolagen skor sig när vi vet att det är pengar som de flesta egentligen behöver spara, säger Joakim Jörlander.

About Dreams Sweden Press

Dreams är det nya sättet att spara. Grundat i Stockholm 2013 är Dreams ett snabbt växande fintechbolag som erbjuder digitala spar och investeringstjänster. Med hjälp av bland annat kognitionsvetenskaplig forskning har Dreams tagit fram en effektiv och unik sparmetodik som utmärker sig genom sin banbrytande design och en användarupplevelse som gör det lättare och roligare att spara. 83% av användarna uppger ökat sparande och kan lägga undan i genomsnitt 1470 kronor mer varje månad än tidigare. Sedan lansering i Sverige (2016) och Norge (2018) har tillväxten varit exponentiell och idag sparar över 380.000 människor med Dreams. 2018 utnämndes bolaget till en av världens 100 främsta fintechinnovatörer i KPMG’s årliga Fintech 100 Awards.

Kim Borgström
Content and PR manager