2019-03-13 12:52News

Storslam i entreprenörskap för NTI Gymnasiet Kronhus

Eleverna bakom UF-företaget Worth - Sarah Johannesson, Agnes Moëll, Amanda Krjukoff samt lärare Dennis Larsen från NTI Gymnasiet Kronhus. Eleverna bakom UF-företaget Worth - Sarah Johannesson, Agnes Moëll, Amanda Krjukoff samt lärare Dennis Larsen från NTI Gymnasiet Kronhus.

Det blev storslam för NTI Gymnasiet Kronhus på göteborgsregionens UF-mässa i veckan. Skolans lärare Dennis Larsen fick pris som Årets UF-lärare och elever på skolan kvalificerade sig för SM genom sina egna UF-företag.

Totalt deltog 1300 gymnasieelever med 340 UF-företag på den regionala UF-mässan "Entreprenörskap på riktigt". Bäst gick det för UF-företaget Worth från NTI Gymnasiet Kronhus som kammade hem inte mindre än tre priser, bland annat förstapriserna som Årets UF-företag och Årets samhällsentreprenör. Skolans ekonomilärare Dennis Larsen vann pris för Årets UF-lärare.

På NTI Kronhus har nästan alla elever i årskurs 3 ett UF-företag igång, oavsett om man studerar IT, Handel, Ekonomi eller Teknik.

- Vi förbereder elevernas entreprenöriella förmågor under i årskurs 1 och 2, säger Anna Robertsson, rektor på NTI Kronhus.

- Lärarlaget arbetar som ett team runt eleverna så de får konkret stöttning av olika professioner, som exempelvis retorik av språklärarna, layout av lärare i grafisk kommunikation etc. Eleverna får bland annat pitcha företagsidéer inför ett draknäste, träna i att generera idéer samt kommunicera budskap i tal, skrift och bild, säger Anna Robertsson.

Nu siktar de vinnande UF-företagen från Göteborg in sig på SM-finalen i Stockholm. Den 6-7 maj där de får chansen att mäta sig mot andra finalister från resten av Sverige på mässan i Älvsjö.

About NTI Gymnasiet Press

Efter en sammanslagning av IT-Gymnasiet och NTI Gymnasieskolor finns det idag totalt 25 NTI Gymnasieskolor runt om i Sverige på orterna Gävle, Göteborg, Helsingborg, Eskilstuna, Karlstad, Kristianstad, Luleå, Lund, Malmö, Skövde, Stockholm, Södertälje, Västerås och Örebro. Skolorna har som ambition att vara Sveriges ledande gymnasium inom tech, IT och science.

Anna Robertson
Rektor NTI Gymnasiet Kronhus