2019-03-13 09:10Pressrelease

Pressinbjudan: Food Hack by Krinova & Formas 15 – 17 mars

DescriptionDescription

Till helgen går den internationella innovationstävlingen Food Hack by Krinova & Formas av stapeln på Krinova i Kristianstad. Närmare 200 deltagare varav 60 tävlande och som tillsammans representerar 30 olika länder kommer till arrangemanget.

Årets tema ”A healthier planet” har koppling till Agenda 2030 och är tänkt att inspirera till hållbara produkter och tjänster som tar oss närmare FN:s globala hållbarhetsmål.I år har arrangemanget utökats och startar fredag förmiddag med Food talk med seminarier och en utställning där start-ups och andra organisationer visar upp det senaste inom mat, innovation och hållbarhet.

På kvällen går startskottet för innovationstävlingen Food Hack. De elva olika utmaningarna  kring hur vi kan producera, konsumera och distribuera maten på ett mer hållbart sätt presenteras, och därefter får ”hackarna” välja vilken utmaning de vill jobba med. Under närmare 48 timmar jobbar de tävlande i lag. Söndag förmiddag presenterar de lösningarna de jobbat fram under helgen för publik och jury.

Vi välkomnar media under arrangemangets 48 timmar. För detaljerad information se program.

Några hållpunkter:
10:00 Utställningen Food Tech Pavillion öppnar, 13:00 Food Talk opening
15:00 – 15:30 Krinovas vd, representanter från Formas, tidigare deltagare från Food Hack finns tillgängliga för intervju

11:00 deltagarna presenterar sina lösningar
14:00 juryn presenterar vinnarna

För fullständigt program se:  www.foodhack.nu

Plats: Krinova Incubator & Science Park, Stridsvagnsvägen 14, Kristianstad

För mer information kontakta:
Elin Carleke, projektledare Food Hack by Krinova & Formas, elin@krinova.se, 0702-51 40 19

About Krinova Incubator & Science Park

Krinova driver nytänkande och skapar jobb och tillväxt. Det gör vi genom att omvandla samhällsutmaningar till innovationsprojekt, engagera företag, offentlig sektor och akademi i samverkan som leder till långsiktig och hållbar utveckling. Vi är en mötesplats för människor och idéer och erbjuder innovations- och utvecklingsstöd till allt från företag som ännu befinner sig på idéstadiet till etablerade företag. Inom profilområdet mat – miljö – hälsa skapar vi samarbeten och projekt på lokal, regional och internationell nivå. Under drygt tio år har vi drivit olika livsmedelsrelaterade initiativ och är Sveriges största och första inkubator och science park med fokus på livsmedel. Krinova ägs av Kristianstads kommun och Högskolan Kristianstad och är en av de ca 65 medlemmarna i den nationella branschorganisationen Swedish Incubators & Science Parks (SISP).

Head of Food Community Event, Krinova
Elin Carleke