2019-03-14 07:30Pressrelease

Arctic Paper tecknar avtal med Adven om hållbar energiförsörjning

Foto: Arctic PaperFoto: Arctic Paper

Den europeiska papperstillverkaren Arctic Paper har slutit ett långsiktigt avtal med energibolaget Adven om hållbar energiförsörjning till pappersbruket i Munkedal. Avtalet innebär en betydande minskning av koldioxidutsläpp från anläggningen och säkerställer lägre, stabila och förutsägbara energikostnader för Arctic Paper.

Arctic Paper är en ledande tillverkare av högkvalitativt grafiskt finpapper i Europa. Anläggningen i Munkedal i Västra Götaland, som är ett av koncernens tre pappersbruk, använder idag naturgas som energikälla i produktionen av ånga. Det nya avtalet innebär att Adven kommer att bygga, äga och driva en ångproduktionsanläggning med en kapacitet att leverera 30 MW.

- Energipriserna är volatila och det finns en betydande politisk risk för framtiden. Det här avtalet säkerställer Arctic Paper Munkedals långsiktiga konkurrenskraft genom lägre, mer stabila och förutsägbara energikostnader, samtidigt som vi kraftfullt reducerar vårt avtryck på miljön, säger Michal Jarczyński, VD för Arctic Paper S.A.

Den nya anläggningen kommer i huvudsak att drivas med returträ och väldefinierat utsorterat och återvunnet material. Det innebär att Arctic Paper Munkedal kan fasa ut användningen av naturgas, vilket sänker brukets koldioxidutsläpp med 60 procent och bidrar till att sänka energikostnaderna betydligt.

- Våra investeringar i infrastruktur för hållbara energilösningar skapar värde för våra kunder och för samhället i stort. Med beprövad teknik inom energiproduktion designar vi kundspecifika lösningar som är både marknadsanpassade och flexibla. Efter projektet med Kotkamills i Finland, blir samarbetet med Arctic Paper i Munkedal Advens andra större projekt inom massa- och pappersindustrin, och vi ser fram emot att fortsätta växa inom detta segment i Sverige, säger Ilkka Niiranen, VD på Adven Sverige.

Avtalet tecknades i mars 2019 och anläggningen beräknas tas i drift om två år.

För ytterligare information:

Adven, Andreas Lanneström, Försäljningschef industrilösningar+46 (0) 7 2722 0096, andreas.lannestrom@adven.com

Arctic Paper, Göran LindqvistVD Arctic Paper Munkedal, +46 (0) 10 451 7024, goran.lindqvist@arcticpaper.com

About Adven Press

På Adven drivs vi av att ta fram morgondagens energilösningar som främjar företag, människor och miljön. Vi strävar efter att vara en del av lösningen på klimatförändringarna, och vi tror att vi kan göra skillnad med varje hållbar energilösning som vi hittar, bygger och genomför tillsammans med våra kunder. Adven är en ledande leverantör av energi- och vattenlösningar i Norden och Baltikum. För industrier producerar Adven ånga, värme och kyla samt levererar olika lösningar som effektiviserar energi-, vatten- och materialförbrukning. För fastigheter erbjuder Adven uppvärmning och nedkylning baserat på fjärrvärme eller kundspecifika lösningar som nyttjar exempelvis bio- och geoenergi. Vår affärsmodell är baserad på fullservicelösningar och långsiktiga partnerskap. Vi har en årlig omsättning på över €200m, och en total balansomslutning på €800m. Vi har nästintill 40 års erfarenhet, och omkring 370 experter anställda hos oss. Vi driver över 300 anläggningar med en total kapacitet på 1900MW. Läs mer på www.adven.se

Andreas Lanneström
Head of Industrial Sales