2018-11-08 13:45Pressrelease

Pappas arbetskamrater blev Linneas vänner

Linnea är mycket nöjd med sin film om hennes diabetes typ 1 som fått enorm spridning.Linnea är mycket nöjd med sin film om hennes diabetes typ 1 som fått enorm spridning.

I nöden prövas vännen, heter det.
Även arbetskamraterna, faktiskt.
När snickaren Robert Carlssons sjuåriga dotter Linnea plötsligt drabbades av diabetes typ 1, drog arbetskamraterna igång insamlingen ”Linneas vänner” – och gjorde en film som blev viral.

Under ett par dygn i början av oktober svävade sjuåriga Linnea från Götene mellan liv och död innan hon fick rätt diagnos, diabetes typ 1. Med rätt vård återhämtade sig Linnea snabbt på sjukhuset i Skövde, men för henne och hennes familj förändrades livet i ett slag. Nu är deras vardag noggrant kosthåll, regelbunden mätning av blodsockret och insulinsprutor.

Sjukdomen förändrade inte bara familjen liv, den engagerade även Roberts arbetskamrater på Karaten Bygg. När Linnea var nyss hemkommen från sjukhuset, visade pappa Robert henne en film, där han murade en husgrund, från företagets Facebook-sida. Linnea undrade då om Karaten Bygg inte kunde göra en film om diabetes för att samla pengar till forskningen.

Överväldigad
Det fick den kommunikationsansvarige Jonny Polvora höra och fyra dagar senare låg filmen om Linnea och hennes familj ute på Facebook. Och pengarna till insamlingen ”Linneas vänner” och diabetesforskningen började droppa in till Diabetesfonden.

Filmen om Linnea och hennes diabetes nådde enbart via Facebook över 34 000 personer de första tre dagarna och delades över 240 gånger. Idag har Karaten Bygg lyckats dra in över 50 000 kr i insamlingen ”Linneas vänner” och budskapet har nått över 60 000 personer.

– Jag är kolossalt glad och överväldigad. Detta får mig att bära arbetskläderna med stolthet. Jag och min familj har inte ord för hur tacksamma vi är, säger Robert Carlsson.

Se filmen om Linnea på www.facebook.com/karatenbygg/

About Karaten Bygg

Karaten Bygg grundades 2006 och vi är idag en stark spelare att räkna med i branschen. Vi är här för att vi hela tiden vågar utmana normen. Och vi gör det genom vårt moderna synsätt där vi med vår värdegrund noggrant fokuserar på att ta fram de bästa medarbetarna för att kunna skapa de nöjdaste kunderna – det vi räknar som vår framgång. Idag är vi nästan 300 engagerade, kompetenta och erfarna kamrater i koncernen som främst erbjuder företag och organisationer kvalitetstjänster inom byggservice och byggentreprenad. I morgon kanske vi erbjuder något mer – huvudsaken är att vi bygger en bättre omvärld.

Kommunikationsansvarig
Jonny Polvora