2024-04-26 09:00Pressrelease

I höst på Dansens Hus: Intimt möte med robothund på Accelerator.

Foto: Sofia OkkonenFoto: Sofia Okkonen

I höst fortsätter samarbetet mellan konsthallen Accelerator och Dansens Hus. Då med ett gästspel från det uppmärksammade finska konstnärskollektivet WAUHAUS som nu visas för första gången i Sverige. I "The Companion" får publiken komma i total närkontakt med en robothund. Speldatum: 3-8 september. Biljetterna släpps idag.

Mötet mellan människa och maskin har fascinerat mänskligheten länge. Det finska konstnärskollektivet WAUHAUS tar denna nyfikenhet till en ny nivå i "The Companion" - ett 20 minuter långt möte på tu man hand mellan en människa och en robothund. I september 2024 gästspelar Dansens Hus på konsthallen Accelerator med det rörande och laddade performanceverket.

I "The Companion" går du in själv i föreställningsrummet och får ett 20 minuter långt enskilt möte med hunden. Vad händer i dig när du möter något som liknar en levande varelse? Är du redo att överlämna dig till – och lita på – en icke-mänsklig kompanjon?

- Vi tycker att det ska bli spännande att komma tillbaka till Accelerator för ett nytt samarbete. WAUHAUS är ett kollektiv som vi haft ögon på länge, och att nu få introducera dem till den svenska publiken känns väldigt roligt, säger Johannes Öhman, teaterchef Dansens Hus.

OM WAUHAUS
WAUHAUS är ett multidisciplinärt konstnärskollektiv baserade i Helsingfors. I Finland har deras uppmärksammade verk visats på en rad olika platser så som gallerier, utomhusplatser, stora arenor och på etablerade teaterscener.  WAUHAUS är kända för sin omfattande audiovisuella scenestetik och deras kollektivistiska organisation. Kollektivet består av scenograf Laura Haapakangas, regissör Juni Klein, scenograf Samuli Laine, ljuddesigner Jussi Matikainen, koreograf Jarkko Partanen, ljuddesigner Heidi Soidinsalo och producent Julia Hovi.

“These robots can’t feel, but we feel for them …”
Kate Darling, The New Breed: What Our History with Animals Reveals about Our Future with Robots (Henry Colt & Co 2021)
...............................................................................................................................................

På konsthallen Accelerator möts konst, vetenskap och samhällsfrågor.  Verksamheten är en del av Stockholms universitet, med uppdrag att aktivt samverka med samhället. Accelerator producerar utställningar med internationell och svensk samtidskonst.

About Dansens Hus

Dansens Hus är Sveriges största gästspelsscen för samtida dans och närbesläktad scenkonst. Vi presenterar dynamisk och innovativ danskultur som berör – från både den svenska såväl som den internationella scenen. Verksamheten drivs som en stiftelse och invigdes 1991. Huset har två scener, Stora och Lilla scen, i teaterhuset vid Norra Bantorget i Stockholm. Sedan hösten 2021 har Dansens Hus också verksamhet på scenen Elverket på Linnégatan 69 i Stockholm. Under perioden 2023-2025 renoveras teaterhuset vid Norra Bantorget. Under renoveringsperioden har Dansens Hus sin bas på Elverket, men kommer också att göra samarbeten med andra scener och arenor runt om i Stockholm.

Susanne Wibert
Susanne Wibert